Friday 2 December 2011

Pesan Abah Pada Kami..

Bile sebut nama 'abah', ape yg aku terbayang...kondisi abah yg dh semakin uzur. Kasihan yang amat melihat tahap kesihatan abah. Abah semakin kerap demam, slalu x sihat, & semakin membongkok badan dia. Ade masanye abah tak dpt ke masjid. Mesti abah sedih. Mcm2 ikhtiar anak2 dh buat tuk bantu pulihkan kesihatan abah. Susah nk rawat mungkin keuzuran ni disebabkan faktor umur, bukan berpunca dari penyakit2 yang biasa kite dgr. Aku tak sure umur abah berapa. Sbb tarikh lahir yang tertera di mykad abah bknlah tahun sebenar abah lahir. Tp rasenya abah dh mencecah umur 80-an. Ade masanya, bile aku sorg2...atau lps solat...trbayang muke abah, mmg xdpt nk bendung air mata...mcm susah nk terima kenyataan abah yg dulunye sihat & cergas, kini semakin kurang kudratnya. Ati sayang abah!

Cerita je tentang abah yang slalu tak sihat di usia emasnya. Aku terigt, emak penah bgtau, dulu masa abah muda-muda. Kampung baru nak bukak. Orang-orang kampung gotong royong memerun hutan. Pokok2 kayu yg besar tu derang pikul ramai2. Maklumla, mase tu mane la ade jentera2 berat mcm skrg ni. Mak kate, mase pikul kayu tu abah paling depan. Bile nak turunkan, org belakang tak bgtau atau mungkin ade bgtau tp abah tak perasan. Cube bygkan bile 1 hujung kayu dah cecah tanah tp 1 lg masih kt atas bahu...msti akan ade hentakkan pada bahu yg masih pikul kayu tu kan....abah la org tu. Ksian abah. Kesan jangka panjang, abah mmg mudah dpt sakit2 badan. Mak kate abah takde pegi berurut lps peristiwa tu. Bile dh mencecah usia emas ni, abah semakin kerap merasai kesan sakit lama tu. Ksian abah....aku sbg anak, cume mampu bantu yg terdaya & sentiasa mendoakan agar abah dipanjangkan umur dalam kesihatan yg baik & sejahtera slalu....amin.

Entry kali ni sbenarnye aku nk share ape yg abah akan pesan pada kami (aku & suami) stp kali aku mengandung. Sama mcm mase pegnen pertama dulu, abah akan panggil kami berdua & berpesan pada kami agar slalu berpesan kpd anak dlm kandungan. Abah pesan agar si ayah (papa) slalu usap perut isteri & berpesan pd anak di dlm perut dgn ayat ni;

"Wahai anakku...jgn sekali kali engkau derhaka kepada Allah & Rasulmu, juga kepada kedua ibu bapa mu. Dan taatlah engkau kepada Allah & Rasulmu, juga kepada kedua ibu bapa mu"

Simple je kan? Blhla papa & mama yg lain cube amalkan. Mudah-mudahan anak dalam rahim si ibu dpt menjadi anak yg soleh/solehah. Aku sekadar berkongsi bende yang baik. Klau si papa takde or terlupe, si mama pun blh smpaikan pesan tu sndri pada baby...takde masalah. Setiap kali usap perut & berpesan tu, ulangla 3 kali ye (abah kate). Biaselah...berpesan ulang2, lbh mudah diingat...

Papa rajin buat ape yg abah dh pesan ni. Biasenye papa akan buat ape yg abah pesan ni stp kali lps solat, atau time aku tgh baring2 atau lps dia sapu Bio Oil kt perut aku. Aku suke sgt.......tQ papa! Luv u! =)

Belajar bersyukur dengan apa yang ada....(peringatan untuk diriku)

No comments:

Post a Comment