Thursday 5 January 2012

Check Up - 35 weeks

Nak pegi check up kali ni aku agak excited. sbb ape? sbb....aku nk tau sgt kedudukan baby. sebulan lps kan baby melintang. aku risau...berdedar dedar jek nk tggu turn jumpe doc. 

nasib mcm belum meyebelahi aku. mase jumpe nurse dh dpt berita 50-50. nurse bgtau kepala baby mcm kt atas. upset jgkla dgr. nurse yg check ni mcm xsure, siap panggil kwn dia sorg lg. last2 dua2 buat kesimpulan...kepala baby kt atas. redha je la....smpaila giliran aku msuk bilik doc. doc je yg blh sahkan sbb dia scan. nurse2 td duk rase2 pakai tgn jek...

Msuk bilik doc, trus kene scan. start je scan...doc trus ckp, haaa...tu kepala dia kt atas. betullah td nurse2 tu check. aku ckpla kt doc...aku xmo kene operate. nakla brsalin normal mcm 1st baby. Doc yg baik hati ni siap pujuk aku, jgn risau...insya-Allah blh pusing lg. nnti saya kuarkan surat refer pakar tuk dia scan & tentukan sama ada blh x pusingkan baby or operate. doc siap suh aku pujuk baby. sweet je doc ni. 

settle jek check up kt kk, kitorg trus gi hsptl putrajaya (sbb mmg dh booking sana). xdela dpt jumpe doc, cume dpt tarikh tuk appointment je..17hb. hrp2 la time tu baby dh pusing kepala ke bwh. risaunye rase. klau kene operate...dua2 aku kene merasa....huhuhuuuu.

respon en suami... x kisahla kuar ikut mana, yang penting dua2 selamat mama... huhuhuuuu...tp mama yg akan menanggung sume rase tu papa. =(

result check up kali ni;
mama & baby sihat....alhamdulillah
air ketuban....ok, masih mencukupi
kedudukan uri....ok, kt atas
berat mama....ok, naik 1kg (dlm tempoh 2 minggu)
berat baby....2256 gms
kedudukan baby....masih melintang (baby....cpt pusing kepala kebawah ye, mama nk lahirkan baby secara normal mcm kakak damia, tlg mama ye)

tp adela nk share skit info yg saya dpt dr nurse & doc mase check up td. mase tgh kene godek2 tu...sesaje la tanye kt nurse, blh ke klau saya nk gi berurut tuk pusingkan baby ni? laju je nurse potong ckp, kate jgn! jgn sekali kali urut bile jd mcm ni. sbb2 x blh urut...
  1. yg slalu kite dgr....tali pusat baby blh trbelit kt leher dia & sbbkan lemas kan? btl la tu
  2. ade lg sbb lain, nurse kate tali pusat tu halus. bile tukang urut tu urut2, dia xtau yg dia boleh sbbkan tali pusat tu terhimpit. bile terhimpit...oksigen trsekat, pun blh sbbkan baby lemas (yg ni saya x penah tau sblm ni)
  3. lg 1 sbb yg nurse kate punce kpd kebanyakkan baby meninggal dlm perut. urut2 tu jgk blh sbbkan uri tercabut dari tapak dia. uri ni ade tapak dia. bile dh trcabut, blh sbbkan pendarahan...bile jd pendarahan ni yg slalu sbbkan baby meninggal. (yg ni mmg 1st time dgr). ini juga yg doc tekankan bile aku saje tanye lg skali kt doc.
kesimpulannye...serahkan pd yg pakar & saya perlu byk2 berdoa & berikhtiar secara rohaniah =). saya kene sabar, redha dgn ujian ni. risau2 mmg risau....tp xblhla smpai stress kan? stp anak mmg lain2 pengalaman mengandungkan & membesarkannya....btl x?

doc ade jugak bgtau...ade byk faktor yg membolehkan doc pakar blh pusingkan baby ni. doc akan scan dulu, then baru dia bg opsyen sama ada blh pusing atau operation. antara faktor yg membolehkan baby dipusingkan...kedudukan kaki baby & kedudukan uri baby. setakat ni uri dh mmg elok kt atas...hrp2 adela peluang utk diperbetulkan. 

mama : sentiasa berdoa yg terbaik untuk anak anak.

No comments:

Post a Comment