Tuesday, 6 December 2011

Pengat Pisang + Keledek

Semalam si mama tak rase nk mkn nasik tuk dinner. Bile tanye si papa...dia jwb perut lpr 50-50 je & xmau mkn yg berat2. Bile tanye si kakak (Dalili Damia), katenye "taknak mkn....td kakak dh mkn tayur (sayur) byk kt tolah (skolah). hehehehee...suke suki dia je bg jwpn.  =)

Tetibe tekak si mama terase nk mkn manisan2 mcm pengat (panggilan aku dr kecik bubur). Wlaupun tak bape nk larat sgt tuk msk...tp msk jgk sbb si mama ni klau angin willing nk msk tu ade, badan tak bape cargas pun blh je on. Tapi klau angin willing nk msk tu hilang....suh msk air pun mls. hahaha....x baek kan? Sian kt en suami sbb trkena tempiasnye.

Si kakak damia excited nk mkn lps siap mandi. Trus dtg kt dapur...ckp "mama...kakak nk mkn bobor". hahahhahaa.....nape la kakak panggil mknn ni bobor. sebutla bubur kot ye pun. Xpela...kakak damia dh mmg ade keturunan jawe, so tak slh klau sebutan ade bunyi ala2 jawa. kui kui kui...

Bubur ni hanya campuran pisang tanduk, keledek oren, keledek putih, biji sagu & tepung gandum letak kaler pink yang dibulat-bulatkan. Se....patutnye, nk yg sedap kene pakai tepung pulut. Akan tetapi, ghupe-ghupenye stok tepung pulut takdek kt umah. So...si mama pakai je la ape2 bhn yg ade. Bile buat bubur mcm ni, terasela brguna pokok pandan yg ditanam. Klau tak, terbiar jek. Dulu mase tanam asyik tak idup....ade je idea nk pakai daun pandan. hehehehe....manusia kan, mmg mcm tu slalunye. =)

 1 tuk papa, 1 tuk mama & yg sikit tu tuk kakak damia =)
 
 mcm2 gaye la kakak damia ni mkn

 
 haa....kan molek mkn duk lek lok mcm tu

kakak damia suke smpai menjilat bibir...hehe =)


kakak damia ni, slalu mama pesan...org pompuan duduk kene sopan. haish
kakak damia tiru papa, mkn ngan roti =)

ok, itu je la gmbr yg ade tuk entry kali ni. klau ade gmbr yg kurang sopan tu....tlg abaikan. =)

sentiasa belajar bersyukur dengan apa yang ada....(peringatan untuk diriku)

No comments:

Post a Comment