Thursday 1 December 2011

Donut Pertama Untuk Kakak Damia

Semalam tak masak menu berat utk makan malam. Memandangkan semua tak berape nak lapar. Aku pun berhajatla nak buat muffin banana choc chip, memandangkan ade bawak balik pisang asam (yg dh semakin susah nk dpt tu), mak bagi mase blk kampung ahad lps. Pisang pun dh masak, xle nak biar2 lg....nnti busuk. Sayang plk. Tapi tetibe teringat plk yg semalamnye lg (kelmarin) kakak damia ade buat permintaan. Dia tanye mase mkn mlm, "bile mama nk buat donut damia".  Huh!!  terbeliak jap la mate aku time dgr soklan cepu emas tu, sian dia dh lama mntk....dari last weekend lg.

Aku pun teralih la arah buat donut tuk kakak. Suspen mmg suspen la sbb 1st time ni nk buat donut sndri. Selama-slama ni just tlg mak bentukkan donut & goreng. Lain dari tu tak amik port langsung. Bile dh ade anak ni, baru la tau langit tinggi rendah. Tetibe anak mintak mskkan tu, masakkan ni. Ni anak baru masuk umor 3 tahun ni. Kang dh lg besar....lg mcm2 dia pandai mintak. Btl tak para ibu? hehe =D

Mase uli & bentukkan donut tu mmg x kasik chan langsung kakak damia tgk. Sbb xnak dia tau ape projek aku tuk dia.....takut2 x jd kt penghujungnye nnti. Senyap2 je buat. Klau dh jadi baru la ckp kan? Utk merahsiakan ape yg aku tgh buat, aku suhla en suami ajak dia naik mandi. Bile dia turun je, donut baru siap digoreng. Tetibe kakak blh trnmpk plk. Trus excited dia amik pinggan tuk mkn. Padahai aku x golek lg donut tu kt gule. Time golek tu...punyela setia dia tggu kt sebelah sambil mulut pot pet pot pet mintak letak donut dalam pinggan yg dia dh pegang dr td. Hehehee....sabo je la kakak damia tomel tu. =)

Hidang bersama teh O panas....tuk papa. Kakak damia mcm biasa, mintak air msk je. Bagus dia ni...simple je. Klau nk tau la kan...2 biji kakak damia makan donut tu. Tak penah tgk dia mkn donut 2 biji sekaligus. Slalu sebiji je. Lps tu dia ade mntk lg, tp papa x bagi sbb takut trmuntah sbb terlebih mkn. Mane taknye, lps mkn 2 biji donut...dia mkn benjo plk. Apepun, happy je mama rasa...bile ape yg diminta dimakan dgn sungguh2. "Tu yang buat mama suke masak ape yg kakak mintak!"

Donut 1st timer ni....agak terlalu lembut. Maybe kurang tepung & terlebih penaik. Aku pun buat ikut resepi yg paling simple. Takpe...xde mslh, len kali bley buat lg. Maybe next time akan lebih sedap...hehee.

 Tgh tunggu donut naik menggebu


Donut siap! sedia utk dimakan.. =)


Kesimpulannye....x jadila buat muffin banana choc chip tu. Arini kot! Tu pun klau blk nnti x bz & x penat =)

Belajar bersyukur dengan apa yang ada....(peringatan untuk diriku)

No comments:

Post a Comment